A KHT oktatási ügyekkel foglalkozó bizottsága a Belső Oktatási Bizottság (továbbiakban BOB), vezetője a KHT oktatási felelőse.

A BOB felépítése:

A bizottság vezetője és tagjai is a KHT alakuló ülésén, a mandátummal rendelkező képviselők közül kerülnek megválasztásra. A BOB szükséges létszámának meghatározása a mindenkori bizottságvezető felelőssége, de jellemzően 1 fő bizottságvezetőből és 5 fő bizottsági tagból áll.

A BOB összes tagja tanszéki összekötői feladatokat is ellát, ezért a bizottság megalakulása után a tagok, a bizottságvezető irányításával felosztják egymás között az Építőmérnöki Kar Tanszékeit. A felosztás során igyekszünk a tagok egyenletes leterhelését biztosítani, valamint figyelembe vesszük a személyes preferenciákat is. Ezen felül bevett szokás, hogy új tagok bekerülése esetén csak indokolt esetben osztjuk újra az összes tanszéket, így biztosítva, hogy a tanszék és az összekötők kapcsolata minél szorosabb legyen. A felosztás után az új összekötők, az elődjük kíséretében személyesen is bemutatkoznak a tanszéken. Ekkor kikerül a tanszéki hirdetőkre az összekötő neve és az elérhetőségei is.

A bizottság feladatai

A BOB feladatai alapvetően két fő csoportra bonthatóak: az állandó/félévek során folyamatosan megjelenő és az eseti jellegű/minden félév során időszakosan felmerülő feladatok.

Állandó feladatunk a hallgatóktól érkező levelek megválaszolása, problémák kezelése. A legtipikusabb problémák a ZH ütközések, ZH javítási határidők, kurzus bővítések. Az eseti jellegű feladatok minden félévben azonos sorrendben követik egymást. A feladatok ütemezését a bizottságvezető a félév elején elkészített ütemterv formájában a bizottsági tagok rendelkezésére bocsátja.

Egy év során (kb. szeptembertől-szeptemberig) felmerülő eseti feladatokat az alábbi sorrendben követik egymást:

Regisztrációs hét, szorgalmi időszak 1-2. hete:

  • Mintatantervi ZH naptár véglegesítése, KHT honlapra feltöltése.
  • A tanszékek által feltöltött, aktuális félévre vonatkozó tárgykövetelmények ellenőrzése. Ennek során minden tanszéki összekötő ellenőrzi a saját tanszékeinek honlapján, hogy felkerültek-e az aktuális félévre vonatkozó tárgykövetelmények. Ekkor nem csak a feltöltöttséget ellenőrizzük, hanem azt is, hogy az elérhető követelmények a megelőző félévben, a Kari Tanulmányi Bizottság által is elfogadott tartalommal kerültek- e fel.

Szorgalmi időszak 4-6. hét:

  • A tanszékektől a következő félévre vonatkozó tárgykövetelmények bekérése és ezek ellenőrzése. Az egyetemi szabályzatok értelmében a tanszékeknek a tárgykövetelményeket már a meghirdetést megelőző félévben el kell készíteniük és az elkészült követelményeket a KTB-nek jóvá kell hagynia. Ekkor minden BOB tag elkéri a saját tanszékeitől követelményeket, majd egy excel táblázat segítségével leellenőrzi, hogy a követelmény megfelel-e az egyetemi szabályzatoknak (főként TVSz és TÜR). Hiba, hiányosság esetén a követelményeket a megjegyzéseivel együtt visszaküldi a tanszéknek javításra. A tárgykövetelmények csak akkor kerülnek elfogadásra, ha azt a tanszéki összekötő megfelelőnek ítéli.
  • Mintatantervi tantárgyak zh időpontjainak ellenőrzése. A tárgykövetelmények ellenőrzésével párhuzamosan elkészítjük a mintatantervi tantárgyak zh-naptárjának egy kezdeti verzióját. Amennyiben problémát találunk a ZH időpontokban (pl. ütközések), jelezzük a tanszék felé a módosítási igényt. Mivel sokszor előfordul, hogy ebben a fázisban a ZH időpontok még nem teljesen fixek, ezért a naptárat a következő szorgalmi időszak kezdetéig folyamatos frissítjük.

Szorgalmi időszak 8-10. hét:

  • Vizsgaellenőrzés végzése. Mielőtt a vizsgaidőpontok a Neptunba bekerülnének a BOB vezetője a kari Neptun felelős oktatótól elkéri a az adott félévre vonatkozó vizsga adatokat (tantárgy – tantárgyat felvett hallgatók létszáma – kiírt vizsgaalkalmak időpontja – vizsgahelyek száma). Az adatokból alapján minden tanszéki összekötő ellenőrzi, hogy a hozzá tartozó tanszéken minden tárgyból megfelelő számú vizsga és vizsgahely van-e kiírva. Probléma esetén értesítjük a tanszéket.

A feladatok pontos, dátum szerinti ütemezését a bizottság vezetője minden félév elején az aktuális szorgalmi időszak beosztását figyelembe véve (munkaszüneti napok stb.) készíti el, a határidőket ez alapján határozza meg. Az így elkészített ütemtervet az összes BOB tag számára elérhetővé teszi.

A bizottsági feladatok elvégzése

A bizottsági feladatok ellátása, az egyeztetések főként e-mailben történnek, üléseket csak alkalmanként tartunk. Az e-mailes egyeztetések megkönnyítésére, valamint a közös KHT-s levlista tehermentesítésének érdekben a BOB-os témájú levelezések egy külön levelező listán történnek, amelynek tagja minden bizottsági tag, valamint az összes olyan KHT tag, aki érdeklődik az oktatási ügyek iránt. A személyes üléseken általában aktuális ügyekről, eseti feladatokról, problémákról beszélünk.

A BOB fontos és rendszeres feladata a hallgatói panaszok, problémák kezelése, azok továbbítása az oktatók felé.

A tanulmányi jellegű problémák jellemzően a BOB vezetőjéhez vagy a tanszéki összekötőkhöz érkeznek be. Ellenkező esetben a többiek továbbítják az illetékes felé az üzenetet. Bevett szokás, hogy minden megkereséssel az a BOB tag foglalkozik, akihez beérkezett az adott kérdés, kérés. Kivételt képeznek ez alól a tanszék specifikus problémák, amelyeket továbbítunk az adott tanszéki összekötő felé. A kérdéssel első körben mindig ő foglalkozik, és felveszi a kapcsolatot a tanszékkel/tárgy oktatójával. Az összekötő jellemzően e-mailben továbbítja a problémát, majd az eredményről értesíti a hallgatót is. Amennyiben az e-mailes megkeresés nem vezet eredményre, vagy a probléma sürgős, személyesen keressük fel az érintett oktatót. Előfordul, hogy az összekötő valamilyen okból nem tud eredményesen intézkedni, ekkor a BOB vezetője veszi át a feladatot.